torstai 3. lokakuuta 2013

Maija Vilkkumaa: Nainen katolla


Maija Vilkkumaa on minulle tärkeä artisti. Vuosikymmen sitten äiti osti meille kotiin Vilkkumaan Ei -albumin ja sitä jammailtiin monta vuotta ja uudet levyt on myös sen jälkeen ostettu. Kun äitini kuuli, että Maija Vilkkumaa on huomenna kirjamessuilla puhumassa esikoiskirjastaan, sain oitis seuralaisen messuille. Myös lauantaina minut löytää messuilta :) Jee!! Huippu viikonloppu tulossa!

Nainen katolla oli pakko lukea ennen messuja ja tällä kertaa luin poikkeuksellisesti e-kirjana.
Vilkkumaa on sisällyttänyt esikoiseensa monen ihmisen äänen ja tarinan. Kaikki alkaa kirjoituskurssilta, jossa miehestään etääntynyt kahden lapsen äiti Silja on kirjoittanut alteregostaan jatkotarinan. Alterego on heijastus hänen menneisyydestään, hetkestä tyttöduon Glittergirlsin jäsenenä. Kirjoituskurssia pitää puolipakosta Ville, äidinkielenopettaja, jonka avioliitto rakoilee. Linda puolestaan on suorastaan rääväsuinen stand up-koomikko, joka voisi olla melkein kuka tahansa suomalainen nuori taiteilija.

Täysin varauksetta en Vilkkumaahan kirjailijana ihastunut, mutta olen iloinen että luin tämän. Kirjan juoni tiivistyi ehkä vähän turhan loppupuolella, olisin kaivannut enemmän toimintaa muihinkin kirjan osiin. Ei sillä, että olisin pitkästynyt ennen loppupuoliskoa. Kirja oli täynnä hauskoja ja ajankohtaisia yhteiskuntapohdintoja, jotka oli kirjoitettu älykkäästi ja ehkä hieman ironisesti. Välillä minua harmitti, että olin väsynyt tietokoneen näytöltä lukemiseen ja en varmasti saanut kirjasta kaikkea mahdollista oivallusta ja iloa irti.
Kuten aiemmin totesin, Linda oli erittäin uskottava hahmo ja hänen osuuksista nautin luultavasti eniten. Hän tuntui joillain ilmaisuillaan ja mielipiteillään muistuttavan myös minua. Toisaalta hän oli ärsyttävän kärkäs, mikä ei muistuta minua ollenkaan.. Linda saattaa kyllä tuntua monen lukijan mieleen liian negatiiviselta ja kapinalliselta, mutta mielestäni hän oli piristävä hahmo. Linda yksin päähenkilönä ei varmasti olisi toiminut näin hyvin.
Vilkkumaan tyyli kirjoittaa on kuitenkin tunnistettavissa. Yhtä lailla hänen kappaleistaan löydän kohtia ja paloja, jotka pistävät minut miettimään, nauramaan ja tutkiskelemaan omaa minuuttani. Nainen katolla käskee minua olemaan rohkea ja nauramaan elämän vastoinkäymisille.

 Kustantamo: Kaiku Books
Sivumäärä: 334
Kansi: Joel Melasniemi

2 kommenttia:

  1. Kirjassa oli hyvää huumoria, minä tykkäsin paljon. :) Ja hyviä messuja sinulle, nauti! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli! Kyllä, aion ehdottomasti <3

      Poista

Kiitos kommentista! :)