torstai 20. maaliskuuta 2014

TBR purkissa

 Olen törmännyt internetin ihmeellisessä maailmassa viime aikoina kirjapurkkiin. Ideana on kirjoittaa lapuille kirjoja joita haluaisi lukea tai oman hyllyn lukemattomia kirjoja. Purkista nostetaan yksi lappu kerrallaan ja lapussa oleva kirja on seuraava luettava kirjasi. Melko yksinkertaista. Minä kirjoitin sata lappua oman hyllyni lukemattomista, eli yritän samalla vähän pienentää TBR-listaani. Aina kaikkiin kirjoihin ei ole fiilistä, mutta olen tässä mukana sillä periaatteella, että olen kirjat hyllyyni hankkinut lukeakseni ne, ja jos en purkista nostettua kirjaa halua lukea niin annan sen eteenpäin. Tulisiko sitä sitten muutenkaan ikinä luettua?
Eli nostetun lapun vaihtaminen uuteen on huijaamista kirjapurkin kanssa ;) Toki, jos kirja onkin tullut luettua jo muussa yhteydessä (lukupiirissä tai olen vain kovasti halunnut lukea kirjan) uusi lappu tulee tietenkin nostaa.

Tässä postauksessa en vielä nosta lappua, koska minulla on peräti 6 kirjaa kesken! Kun olen saanut määrän karsittua neljään, nostan ensimmäisen lapun.

Aion jatkossa käyttää edelleen myös omia valintojani ja sen hetkisiä fiiliksiä luettavien kirjojen suhteen, joten jokaista luettavaa kirjaa en tule purkista nostamaan. Pari kirjaa kuukaudessa purkin arpomana voisi olla hauskaa! :)

Haluaisitko kokeilla?

18 kommenttia:

  1. Tämä on ihana purkki-idea! Minullakin on ollut hautumassa, josko tekisin oman TBR-purkin. Olen keräillyt mm. vinkkejä talteen toisten blogeista, ja omassa hyllyssäkin on luettavaa ja sitten on kaiken maailman listoja sun muuta. Sinun purkkisi näyttää niin houkuttelevalta, että taidan ainakin sitä purkkia alkaa katselemaan kodin kaappien kätköistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä oma purkki! Minä odotan jo innolla tämän käyttöön ottoa.

      Poista
  2. Ihana idea, tosin minulle ei lainkaan sopiva. =D Minua alkaisi ahdistaa ne lukemattomat kirjalappuset, todennäköisesti "lue, lue, lue minut tai tulemme yöllä ja syömme sinut" tyyliin, ja lopulta päätyisin hajottamaan purkin ja repimään laput kappaleiksi. Että näin. Ei minulle purkkeja, ei listoja. Parempi mennä hetken fiiliksellä minun kohdallani. =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa tosiaan siltä, ettei sinun Irene kannata kokeilla tätä :D

      Poista
  3. Tuo lapun "kirja kiertoon jos ei kelpaa luettavaksi arvontahetkellä" -idea on aika hauska, on se kumma jos ei tule kirjat luetuksi :D Minä luen ainakin toistaiseksi hiljalleen omaa TBR100-listaani, jossa on siis mukana myös omassa kirjahyllyssä lukemistaan odottavia kirjoja. Jos ei lukemattomien kirjojeni lukeminen sillä tavalla etene otan tämän keinon käyttöön.

    Minua ihastuttaa kovasti tuo lasipurkin kyljessä oleva "kirjoja" -lappu monimerkityksellisyytensä takia, saattaa herättää ihmetystä miksi lapussa lukee kirjoja kun purkissa on selvästi paperilappuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiljaa hyvä tulee, eikös niin ;)
      Totta! Vieraat miettivät, mitä ihmettä se Anni nyt sekoilee :D

      Poista
  4. Tää on kyllä niin hauska idea! Oon miettinyt, että olis hauska välillä arpoa 1001-listaltani seuraava kirja luettavaksi. En kyllä ehkä jaksaisi alkaa kirjoittaa 870 lappusta, heh :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olisikin kivaa! :) Voithan tehdä niin kuin minä ja ottaa listalta vain 100 "kerrallaan" :)

      Poista
  5. Ideaa olen ihastellut aiemmin muissakin blogeissa, mutta minäkään en koe sitä omakseni. Olen niiiiiin fiilislukija, että en varmasti koskaan nostaisi omaan fiilikseen parhaiten sopivaa kirjaa. Mutta tsemppiä! Ja hauska kyllä seurailla, miten sinulla toimii tämän :)

    Minullakin on hurjana kirjoja kesken juuri nyt. Tuntuukin, etten pääse yhdessäkään eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se tässä on riskinsä, mutta haluan kokeilla! :)
      Tsemppiä siihen kevätväsymykseesi!

      Poista
  6. Kokemukseni omasta arvontakulhostani ovat ainakin toistaiseksi pelkästään positiivisia, kovin paljon en sitä tosin ole päässyt vielä käyttämään koska lukuaika on ollut kortilla ja olen onnistunut jumittamaan itseni kahden tiiliskiven loukkuun. Niiden rinnalle olen sitten ihan omavalintaisesti poiminut välillä nopealukuisempia kirjoja että tulisi jotain valmistakin... Tekisi kauheasti mieli arpoa lisää mutta en uskalla vielä, pukkaa kuitenkin lisää tiiliskiviä! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla Satu! Minuakin vähän hirvittää, jos nostan jonkun tosi ison järkäleen juuri sillä hetkellä, kun oma elämä on kiireinen ja tiivis. Saa nähdä :)

      Poista
  7. Todella mahtava idea!! :D Minulla on ollut juuri tuo ongelma, etten ole oikein saanut luetuksi kirjahyllyni lukemattomia, vaan roudaan jatkuvasti kirjastosta uusia kirjoja.... Ehkä tämä purkkisysteemi toimisi inspiroivasti. Tosin itseänikin mietityttää vähän tuo, kun olen fiilislukija, että entä jos nostan ihan väärän kirjan sen hetkiseen tunnetilaan nähden. Mutta ei kai kokeilemisesta mitään menetä? Eiku purkkia metsästämään... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, jäänkin odottelemaan sinun kirjapurkkisi valmistumista :)

      Poista
  8. Tämä on kyllä tosi hauska idea! Ehkä joskus minäkin kokeilen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu! Kannattaa varmaan ottaa tämä aika kevyellä mielellä, ei ryhdytä purkin orjiksi :D

      Poista
  9. Moi Anni, nyt löytyy sinun inspiroimana multakin oma TBR100-purkki. Tervetuloa blogiini kurkkimaan! :)
    http://kirjaretket.blogspot.fi/2014/03/tbr-100-purkkini.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips, huomasinkin sen jo omasta blogger-syötteestäni ja kävin kommentoimassa! Siistiä!

      Poista

Kiitos kommentista! :)