lauantai 21. toukokuuta 2016

25 Bookish Facts About Me!

Kuva maaliskuiselta sunnuntaiaamulta.
Minun on pitkään pitänyt tehdä tällainen nk. tag-postaus, jonka aiheena on kertoa itsestään 25 kirjoihin liittyvää faktaa. Tagit ovat olleet suosittuja vlogeissa jo pidempään, mutta viime aikoina olen bongannut niitä yhä enemmän myös kirjablogeissa. Hieno juttu! :) Minusta niitä on hauska lueskella muiden blogeista, ehkä innostun itsekin niitä postailemaan enemmän kesän aikana.
Muutenkin aikeissani on aktivoitua blogin suhteen kesän aikana. Olen ollut harmissani, kun blogini on ollut hiljaisena niin pitkään. Toisaalta tämä kevät on ollut minulle koulun suhteen äärimmäisen rankka, joten toivotaan leppoisampaa kesää, niin pääsen herättelemään blogia horroksesta ;)
Nyt kuitenkin faktoihin käsiksi.

1. Opin lukemaan koulussa ekaluokalla.
2. Äitini yritti opettaa minua lukemaan tavuja koulua edeltävänä kesänä veljeni vanhalla aapisella. Vähän muistan oppineeni, mutta ei ne opetussessiot aivan putkeen menneet.
3. Lempparikirjojani lapsena oli Sininen Banaani -sarjan kirjat, Jacqueline Wilsonin tuotanto, Roald Dahlin kirjat, Ann. M. Martinin The Baby-Sitters Club, Mari Lampisen (Kristina Carlson) Anni-sarja, Meg Cabotin Prinsessapäiväkirjat jne..
4. Luulin aika pitkälle alakouluikää, että aikuisille ei kirjoiteta kuin tietokirjoja. Epäilen tähän syyksi, etten tuntenut aikuisia, jotka lukisivat kirjoja. Onneksi asian oikea laita selvisi minulle ;)
5. Minulla oli useamman vuoden vaihe nuoruudessani, kun häpesin lukuharrastustani ja olin jo melkein lopettanut lukemisen, koska se ei ollut suosittu harrastus. Ammattikouluikäisenä onneksi uskalsin taas tehdä niitä juttuja mistä tykkäsin. Ihan järjetön juttu tämäkin! Eihän kukaan edes olisi tiennyt, vaikka olisin kotona istunut lukemassa kirjoja.. Joskus yläkouluikäisenä olin ihan häpeissäni, kun törmäsin yhteen luokallani olevaan poikaan kirjastossa. :/ Nykyään olen avoimesti kirjanörtti ja ylpeä siitä ;D
6. Myönnän taittavani joskus kirjaston kirjoja koirankorville, omia kirjoja en koskaan!
7. Luen useimmiten kirjojani ilman kansipapereita, sillä niiden täytyy olla priimakunnossa.
8. Luen todella vähän novelleja, runoja, tietokirjoja tai sarjakuvia.
9. Lainaan erittäin harvoin kirjojani kellekään, sillä yleensä ne tulevat takaisin minulle liian huonossa kunnossa, jos tulevat ollenkaan takaisin.
10. Tunnistan itsessäni jonkinlaisen " hyvien kirjojen säästelijän", josta pyrin pääsemään eroon. Kustantamoista putkahtelee koko ajan uusia hyviä kirjoja, joten pitäisi ihan hyvillä mielin lukea edelliset takuuhyvät pois, eikä säästellä niitä mihinkään tiettyyn hetkeen.
11. Olen pitänyt kirjahyllyjäni aiemmin aakkos- ja värijärjestyksessä. Nyt pidän niitä aika sekaisin, sillä minulla ei ole ollut jaksamista laittaa niitä mitenkään erityisesti.
12. Nautin eniten sängyssä vatsallaan lukemisesta.
13. Suosin kirjanmerkkeinä postikortteja. Varsinkin muumikortteja on joskus kiva ostaa itselleen. Ne ovat niin nättejä!
14. Olen huono jättämään kirjoja kesken, mutta olen petrannut siinä viimeisen vuoden aikana. Kamila Shamsien Jumala joka kivessä jätin kesken, vaikka olin tahkonnut siitä jo 100 sivua!
15. Kirjablogini sai alkunsa, kun liityin lukupiiriin, jonka lähes kaikilla muilla jäsenillä oli oma kirjablogi.
16. Olen lukenut vain kaksi kirjaa englanniksi ( Sara Shepard: Pretty little liars ja Veronica Roth: Allegiant).
17. Olen stressannut sitä, kun en ole lukenut kaikkia klassikoita. Viime aikoina olen hoksannut, että eihän niitä mikään pakko ole edes lukea, jollen itse halua! Elämä on liian lyhyt epämieluisien kirjojen lukemiseen vain yleissivistyksen vuoksi.
18. Olisi mahtavaa, jos ehtisin lukemaan kesän aikana 30 kirjaa.
19. Olen ihan hulluna kirja-aiheisiin instagram-tileihin.
20. Olen ostanut tänä vuonna vain neljä kirjaa!
21. Haluaisin tällä hetkellä hankkia ainakin uusimman Irvingin.. Ja ehkä pari muuta..
22. Vakoilen aina mm. bussissa mitä muut ihmiset lukevat.
23. Kirjaa lukiessa naposteltava ei ole pakollista, mutta jotain juotavaa pitää olla. Useimmiten teetä.
24. Minulla on nyt kesken Eva Weaverin Jacobin takki, joka on tosi hyvä. Silti olen lukenut sitä jo yli viikon, sillä yritän säästellä sitä :D
25. Sain juuri viestin kirjastosta, että varaukseni "Olin Isisin vanki" on saapunut. Eli laukku olalle ja sitä hakemaan!

10 kommenttia:

  1. Samaistuin tuohon kirjojen säästelemiseen, useimmiten aloitan jonkun kirjan ja kun huomaan sen hyväksi en halua jatkaa, koska sehän voi vaikka loppua! :-D

    VastaaPoista
  2. Tämä on todella kiva idea tagille. Pistän tämän hautumaan ja teen jahka kerkeän (ja mikäli keksin omista lukutottumuksista tarpeeksi kerrottavaa... :D).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi tee ihmeessä Henni! Minullakin meinasi välillä loppua ideat kesken, mutta loppujen lopuksi en olisi halunnut lopettaa tuohon kahteenkymmeneenviiteen :D

      Poista
  3. Hauska postaus! Minäkin olen ostanut tämän vuoden aikana itselleni vain viisi kirjaa (tänään löysin kirpparilta 50 sentillä Hermann Hesseä!). Ja minusta on ihan kamalaa lukea vatsallaan, sillä tulee niska kipeäksi :D

    Toivottavasti sinulla on kevällä aikaa rentoutua, lukea ja palta aktiivisemmin blogin pariin, koska onhan blogisi yksi lempparini ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri :) Apua miten muuten sitä lukisi kuin vatsallaan?? :D Selällään lukiessa kädet väsyvät ja kyljellään vähintäänkin puutuvat :D Hieno kirppislöytö muuten!!

      Heh, terkkuja toiselle lempparille ;)

      Poista
  4. Onneksi tuo kohta neljä ei ole totta, aika kamalaa olisi! :/ Kirjojen lopettaminen kesken ja pääseminen eroon ajatuksesta, että joku pitäisi lukea pelkän yleissivistyksen takia on kyllä helpottanut kummasti elämää. Epämiellyttäviä asioita pitää muutenkin tehdä, mutta miksi tehdä sitä vapaaehtoisesti harrastuksessaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet Jassu aivan oikeassa! Epämiellyttäviä asioita riittää kotiaskareissa, töissä yms.. Ja heh, onneksi tosiaan löytyy myös tarinoita aikuisille ;)

      Poista
  5. Ai että mä tykkään kun löytyy muumeja <3 ;)

    Tämä oli tosi kiva postaus, saisinkohan revittyä itsestäni 25 faktaa... :) Mutta samoja juttuja löytyy minultakin, siis varsinkin nuo kirja-aiheiset Instagram tilit on aivan mielettömän hienoja ja ennen kaikkea koukuttavia! Ja aivan mahtava vinkki tuo postikorttien pitäminen kirjanmerkkeinä, eipä ole tullut mieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon ihan hulluna muumeihin, ettei ole toista ;)

      Kyllä se 25 aika äkkiä tulee täyteen, kannattaa ainakin kokeilla :) Toisesta faktasta tulee mieleen toinen yms..

      Poista

Kiitos kommentista! :)